Bryllupskantate med erotisk-religiøse og politiske forgreninger

17.10.2021

Kantate BWV 49 Ich geh und suche mit Verlangen

Bachs kantate for 20 søndag etter treenighet ble først fremført 3. november i 1726, og regnes som en av hans kantater i tredje kantatesyklus i Leipzig.

Bachs skattekiste av kantater er en sareptas krukke som aldri går tom. Og denne kantaten vil jeg tro kan fort gå under radaren for mange, noe som er en stor tabbe. Det er en solokantate for bass og sopran med et lite kammerensemble av instrumentalister, noe som skaper en intimitet i uttrykket som passer godt til temaet i kantaten.

John Eliot Gardiner skriver i sin dagbok til "Bach Cantata Pilgrimage" at det musikalske uttrykket nærmest er religious-erotic, og teksten er en kjærlighetsdialog mellom Vox Christi (bass) og sjelen (sopran).

Opptaket er fra Cantate um 1715 - en konsertserie fra St. Peter München med Capella Sollertia ledet av Johanna Soller. I ensemblet finner vi den eksepsjonelle barokkcellisten Kristin von der Goltz - som flere ganger har ledet Barokkanerne på konserter i Oslo Og Moss bl.a., og hun var en av seks solister som var med på prosjektet "Bach in Town" i Moss med alle Bachs cellosuiter i 2013.

Kantaten starter med en sinfonia hvor orgelet har en konsertant rolle sammen med ensemblet. Vi føler umiddelbart at kantaten tar oss et helt annet sted enn forrige søndags mer dystre og mørke tematikk. Det er et lysere menneskesyn og nærmest ingen grenser for hvor vakkert forholdet mellom brud og brudgom fremstilles. Evangelieteksten fra Matteus 22, 1-14 er Jesu lignelse om kongesønnens bryllup, en tekst som slår i mange retninger - og får bli overlatt til leserens mulige tolkninger. I kantaten rendyrkes det mer poetiske forholdet mellom brud og brudgom, og en del av tekstens andre implikasjoner utelates. Poetens tekstlige inspirasjoner kommer fra det blomstrende språket i Høysangen, og når sitt sublime nivå i sopranens/sjelens arie:

Ich bin herrlich, ich bin schön,
meinen Heiland zu entzünden.
Seines Heils Gerechtigkeit
ist mein Schmuck und Ehrenkleid,
und damit will ich besteh'n,
wenn ich werd' in Himmel geh'n.

Jeg er herlig, jeg er skjønn
i min Frelsers kjære øyne.
Hans rettferdighet og dyd
er min ære og min pryd,
og med den skal jeg bestå
|når til himlen jeg skal gå.

Avslutningssatsen er ikke den tradisjonelle firestemte koralen, men en kjærlighetsduett hvor bassen/Vox Christi og sopranen/sjelen synger vekselsvis bassens arie med sopranens koralvers nr. 7 fra Philipp Nicolais "Wie schön leuchtet der Morgenstern":

Jesus:

Dich hab' ich je und je geliebet,

und darum zieh' ich dich zu mir.

Ich komme bald, ich stehe vor der Thür,

mach' auf, mach' auf, mein Aufenthalt!

Dich hab' ich je und je geliebet,

und darum zieh' ich dich zu mir.

Deg har jeg elsket varmt og lenge,
og derfor drar jeg deg til meg.
Jeg kommer snart og står for døren spent,
lukk opp, lukk opp, det er alt sent.
Deg har jeg elsket varmt og lenge,
og derfor drar jeg deg til meg.


Sjelen: (Koral: Wie schön leuchtet, vers 7)

Wie bin ich doch so herzlich froh,

dass mein Schatz ist mein A und O,

der Anfang und das Ende;

er wird mich doch zu seinem Preis

aufnehmen in das Paradeis,

dess klopf' ich in die Hände!

Amen! Amen!

Komm, du schöne

Freudenkrone,

bleib' nicht lange,

deiner wart' ich mit Verlangen!

Hvor større glede kan jeg få
når Jesus er mitt A og Å,
begynnelse og ende?
Han henter meg, skje lov og pris,
til himlens hjem, til paradis,
Hva bedre kan vel hende?
Amen, amen!
Kom, min glede,
jeg er rede,
full av lengsel
til å flytte fra mitt fengsel!

Sinfonia 

Ich geh und suche mit Verlangen (Arie) 

Mein Mahl ist zubereit' (Rezitativ) 

Ich bin herrlich, ich bin schön (Arie) 

Mein Glaube hat mich selbst so angezogen (Rezitativ) 

Dich hab ich je und je geliebet (Arie und Choral)

Johanna Soller
Johanna Soller