Kantater året rundt
"Bach's best vocal writing is all about helping his listeners to understand what choices they have: showing them heaven and then focusing on the real world and the available ways of dealing with it in terms of attitude and conduct. And when it comes to consolation, no one knew better than him how to deal with personal loss or to cushion the assaults of grief. By drawing together in the closing chorale all the layers of exegetical gloss he has given to the devotional themes in the course of a cantata, Bach is able to bring things back to the here and now of his listeners' concerns - to a sane present."
- Sir John Eliot Gardiner
A Sunday spent listening to Bach's cantatas is a Sunday well spent. Written on a very tight deadline, these works include some of the most original, inspired and heart-wrenchingly beautiful music you can find. Go ahead and indulge.
- Vikingur Olafsson
NB! Trykk på bildet for og se & høre hans omtale av Bachs kantater
ÅRENE I LEIPZIG
Kantatene
Den gamle Bach kantor i Thomaskirche
ruver foran orgelpipene og guttekoret
som løfter lovsangen i det evige øyeblikket
Guds øyeblikk livets og livsstrømmens fødsel
vekst og modning fra evighet og til evighet
Bachs fingre slår ned i tangentenes taushet
Den gamle av år ruver og hans nærvær fyller
dette hellige rom hvor englene flyter stille
som vannliljer og Skriftens ord blir levende
Sie werden aus Saba alle kommen for å takke
denne ensomhet Brich dem Hungrigen dein Brot
Mesterens tunge hode segner mellom skuldrene
Frelserens blødende hender farver tastaturet
og den gamle Bach luter tyngre mot dønningene
av den evige kjærlighet som fyller Thomaskirche
og løfter Guds livegne mot påskenattens stjerne
Arnold Eidslott
Kirkeåret er delt inn i dager og perioder som i hovedsak følger Det nye testamentets kronologiske framstilling av Jesu liv og virksomhet. De viktigste periodene er juletiden, påsketiden, pinsen og treenighetstiden. Flere av periodene innledes med en vente- og forberedelsestid som fra gammelt av er fastetid. Blant annet er advent en ventetid før jul, og fastetiden er ventetid før påske.
1. søndag i advent
Kantate BWV 62 Nun komm, der Heiden Heiland
Kantaten "Nun komm, der Heiden Heiland" ble komponert av Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) for 1. søndag i advent i 1724. Teksten er basert på adventssalmen med samme navn av Martin Luther ( 1483 - 1546), som igjen går tilbake til den tidlige latinske hymnen "Veni redemptor gentium".
BWV 36 kommer 30 november 2025
3. søndag i advent
Kantate BWV 186a Ärgre dich, o Seele, nicht
Kantaten er opprinnelig skrevet for advent i Weimar i 1716, og det er den som beskrives her og har fått benevnelsen BWV 186a for å skille den fra Bachs nye og utvidete versjon i Leipzig som først ble fremført 11. juli 1723 som kantate for 7. søndag etter treenighet (BWV 186).
Flere kommer!
1. juledag
Kantate BWV 63 Christen, ätzet diesen Tag
Dagens kantate for 1.juledag ble sannsynlig skrevet i 1713 til Liebenfrauenkirche i Halle. Dette som en anledning til å fremme sitt kandidatur som ny organist ved nettopp denne kirken. Hvor kantaten første gang ble fremført hersker det en viss tvil om. Bach fremførte også kantaten i hans første jul som Thomaskantor 25.desember 1723.
Kantate BWV 191 Gloria in excelsis Deo
Kantate 191 er Bachs eneste med latinsk tekst, og er basert på det som senere ble en del av Gloria-delen i h-moll messen. Opprinnelig var dette fra en messe med kun Kyrie og Gloria fra 1733. Selve kantaten ble sannsynlig fremført som del av julefeiringen i Leipzig i universitetskirken Paulinerkirche i 1742 - og til slutt ble dette materialet omarbeidet i 1748 og brukt i h-mollmessen.
BWV 91 kommer 25 desember 2024
2. juledag - Stefanusdagen
Kantate BWV 40 Darzu ist erschienen der Sohn Gottes
Denne kantaten til 2. juledag ble første gang fremført av Johann Sebastian Bach i Leipzig 26. desember 1723, og var den første julekantaten Bach skrev i Leipzig.
På denne dagen feiret Leipzig jul og Stefanusdagen vekslende år, med forskjellige lesninger. I 1723 ble St. Stefanusdagen minnet, med de foreskrevne lesningene for festdagen fra Apostlenes gjerninger,
BWV 121 kommer 26 desember 2024
BWV 57 kommer 26 desember 2025
3. juledag
Kantate BWV 133 Ich freue mich in dir
Bach skrev koralkantaten i sitt andre år som Thomaskantor i Leipzig, som en del av sin andre kantatesyklus, til tredje juledag. Lesningene for festdagen var fra Hebreerbrevet (Hebreerne 1:1-14) og prologen til Johannesevangeliet, også kalt Hymne til Ordet (Johannes 1:1-14).
Kantate BWV 151 Süsser Trost, mein Jesus kömmt
Kantaten. ble skrevet i Bachs tredje år som Thomaskantor og er naturlig nok en del av den tredje kantatesyklusen. Det er en solokantate i et intimt format med liten instrumentalbesetning, og den ble første gang fremført 27. desember 1725, og den ble fremført igjen i 1728 og 1731.
Flere kommer!
1. søndag etter jul
Kantate BWV 122 Das neugeborne Kindelein
Bach komponerte koralkantaten i seks satser i Leipzig for søndagen etter jul og fremførte den første gang 31. desember 1724.
For sin koralkantatesyklus fra 1724/25 brukte Bach salmemateriale fra forskjellige poeter og epoker, og integrerte disse uke for uke i kantater som spenner i komposisjonell tilnærming fra arkaiske motetter til moderne orkestersettinger. I BWV 122 er de korte, fire-linjers versene fra Cyriakus Schneegass' salme fra 1597 vevd sammen gjennom hele settingen, og skaper en bro mellom gleden ved jul og håpet om et velsignet nytt år - en følelse som passer godt med vår moderne feiring av årsskiftet.
Flere kommer!
Flere kommer!
1. nyttårsdag
Flere kommer!
Flere kommer!
Åpenbaringen - Hellige tre kongers dag
Søndag etter nyttår
Kantate BWV 58 Ach Gott, wie manches Herzeleid
Bach komponerte dialogkantaten i Leipzig for søndagen etter nyttårsdag. Teksten er blitt tilskrevet Christoph Birkmann av Christine Blanken fra Bach-Archiv Leipzig. Han kombinerte temaene for lesningene, evangeliet om flukten til Egypt og om lidelsene til kristne fra Peters første brev, i en struktur med uvanlig symmetri med en duett som den første og siste av de fem satsene. Bach regnet verket som en del av sin syklus med koralkantater, som han hadde begynt på i 1724. Det ble antagelig første gang fremført 5. januar 1727. .
Flere kommer!
Flere kommer!
2. søndag etter åpenbaringen
Flere kommer!
3. søndag etter åpenbaringen
Kantate BWV 156 Ich steh mit einem Fuß im Grabe,
Dagens kantate for 3. søndag etter Kristi åpenbaring ble første gang fremført i 23. januar 1729 i Leipzig, samme år som motetten "Der Geist hilft unsrer Schwachheit auf".
Evangelieteksten fra Matteus er om hvordan Jesus helbreder en spedalsk. Teksten fortsetter med å beskrive Jesu undere - omtrent som en tidlig utgave av Snåsamannen. Samtidig ser vi ofte i disse tekstene at Jesus formaner til ikke å si noe om dette: «Si ikke dette til noen»,
BWV 73 kommer 26 januar 2025
Flere kommer!
4. søndag etter åpenbaringen
Kantate BWV 81 Jesus schläft, was soll ich hoffen
Bachs kantate for 4. søndag etter Kristi åpenbaring ble skrevet i 1724 og først fremført 30. januar samme år. Denne søndagen i kirkeåret dukker sjelden opp, kun når påsken kommer sent. Slik kan denne kantaten falle litt ut av bevisstheten om man hører seg gjennom kronologisk på de dagene de er skrevet for.
Dagens tekst om Jesus som stiller stormen på Genesaretsjøen har et konkret fysisk tema, og det overføres til et tema om å være sterk i troen og stå i mot stormens krefter. Dette har inspirert Bach til å hente teateret og tekstens dramatikk inn i kirken på en heftig måte.
Flere kommer!
Flere kommer!
Marias renselse / Kyndelsmesse 2.2
Kantate BWV 158 Der Friede sei mit dir
En fredskantate på en dag som historisk var en lysmesse, kjennes som fragmenter fra julefeiringen og gir den nok et skyv som relevant i en mørk årstid - og i en verden hvor mørke skygger stadig gir oss uro og bekymring.
Snakk om å gå rett på sak, for her synger solisten tittelteksten fra første note - en helt særegen start blant Bachs kantater.
BWV 82 kommer 2. februar 2025
Flere kommer!
Søndag Septuagesima / 3. søndag før faste
Kantate BWV 84 Ich bin vergnügt mit meinem Glücke
Denne kantaten ble skrevet i 1727 og sannsynlig fremført 9 februar i Bachs fjerde år som Thomaskantor. Kantaten er skrevet til Septuagesima, den niende søndag før påske og tredje søndag før askeonsdag. Det er en solokantate for sopran og som ender på tradisjonelt vis med en koral. Det er et relativt lite instrumentalensemble som ledsager dette vakre smykket av en kantate.
Kantate BWV 144 kommer 16 februar 2025
Flere kommer!
Søndag Sexagesima / 2. søndag før faste
Kantate BWV 18 Gleichwie der Regen und Schnee vom Himmel fällt
Dagens kantate for såmannssøndagen i det lutherske kirkeåret (som før er kalt sexagesima som betyr 60 dager før påske) er sannsynlig skrevet i 1713 som en av Bachs tidlige kantater.
Opptaket med All of Bach er fra vakre Groote Kerk, Maassluis i Nederland.
Dagen faller på vinterstid, og regn og snø er naturlige værfenomener på denne tiden - og tittelen og andre satsens tekst er hentet fra profeten Jesaja
Flere kommer!
Flere kommer!.
Søndag Quinquagesima / fastelavnssøndag
Kantate BWV 22 Jeusus nahm zu sich Zwölfe
Dagens kantate for søndag quinquagesima (50 dager før påske), er mer kjent i vår tradisjon som fastelavnssøndag. Denne søndagen er gjerne duket for karneval og forberedelse til fastetiden med å spise seg opp før kommende ukes serie av merkedager; blåmandag, fetetirsdag og til slutt den første dagen i faste som heter askeonsdag.
Til denne dagen hører med Bachs to kantater som han fremførte som søknad for å bli ny Thomaskantor. Kantaten ble først fremført 7. februar 1723 sammen med kantate BWV 23.
Kantate BWV 23 Du wahrer Gott und Davids Sohn
Dagens kantate for søndag quinquagesima (50 dager før påske), er mer kjent i vår tradisjon som fastelavnssøndag. Denne søndagen er gjerne duket for karneval og forberedelse til fastetiden med å spise seg opp før kommende ukes serie av merkedager; blåmandag, fetetirsdag og til slutt den første dagen i faste som heter askeonsdag.
Til denne dagen hører med Bachs to kantater som han fremførte som søknad for å bli ny Thomaskantor. Vi vet det ble ganske nervepirrende, for Bach var tredjevalget - og når første og andrevalget fikk bedre lønnsvilkår der de de var, så kom Bach seilende inn som den endelige kandidaten.
Kantate BWV 127 kommer 2. mars 2025
Oculi / 3. søndag i faste
Kantate BWV 54 Widerstehe doch der Sünde
Fastetiden har få kantater å tilby "utsultede" Bachianere, og en enkel forklaring er at man i Leipzig ikke fremførte kantater i denne delen av kirkeåret. Her skulle det tydeligvis fastes på mange plan..... Redningen kommer oss til unnsetning fra en av Bachs tidligere kantater i Weimar skrevet i 1714 for 3. søndag i faste, og den første av Bachs fire solokantater for altsolist.
Flere kommer!
Flere kommer!
Palmesøndag
Kantate BWV 182 Himmelskönig, sei willkommen
Den første kantaten som ble delt på "Bach in Town" på palmesøndag i 2020 - og den eneste kantaten som er bevart for denne dagen i kirkeåret. Her i en fremførelse fra Bachakedemiet i Stuttgart i deres serie Barock@home, som starter med en kort innledende kronologi over historiske hendelser i året kantaten ble skrevet, og fortsetter med en samtale om kantaten med dirigent Hans-Christoph Rademann.
1. Påskedag
BWV 4 Christ lag in Todes Banden
Dagens kantate for påskedag er en av de 2-3 første kantatene Bach skrev, og den er fra 1707-08.
Kantate 4 er en av Bachs desiderte mesterverk i en helt gjennomkomponert koralkantate til tekst av Martin Luther fra 1524. Den er basert på den første kjente tyskspråkelige salmen fra 1150 "Christ ist erstanden", som igjen er basert på den gregorianske sekvensen for påske "Victimae Paschali Laudes"
Kantate BWV 31 Die Himmel lacht, die Erde jubilieret
Kantaten for første påskedag ble skrevet og fremført 21. april 1715 i Weimar. Året før i mars 1714 ble han utnevnt til konsertmester ved hoffet i Weimar. En av hovedoppgavene var å skrive nye kantater til månedlige fremføringer i slottskirken. Evangelieteksten denne søndagen var fra Markus 16, 1-8 om Jesu oppstandelse. Teksten til kantaten ble skrevet og fritt tolket over påskebudskepet av Weimars egen poet Salomon Franck.
Flere kommer!
2. Påskedag
Bachs kantate BWV 6 Bleib bei uns, denn es will Abend werden
Dagens kantate for 2. påskedag skrev Bach 1725 og ble fremført første gang dette året 2. april. Vi vet om en fremførelse til i hans tid i Leipzig. Det som er mest opplagt er sammenhengen og likheten i det musikalske uttrykket med Johannespasjonens siste sats "Ruht wohl, ihr heiligen Gebeine".
Kantate BWV 66 kommer 2 påskedag 2025
"Quasimodogenite" 1. søndag etter påske
Kantate BWV 42 Am Abend aber desselbigen Sabbats
Dagens kantate er skrevet for 1.søndag etter påske og første gang oppført i Leipzig 8. april 1725, på en dag som opprinnelig i kirkeåret har den spenstige tittelen "Quasimodogeniti" - hvilket vil si de første åtte dagene fra påskedagen som er starten på påsketiden. Vi er tematisk rett inn i disiplenes første møte med Jesus etter oppstandelsen, og de lever i frykt for å få samme skjebne som sin herre og mester - og sørger for stengte dører. Temaet er merkelig nok ofte underkommunisert, for disiplene fryktet for eget liv etter Jesu korsfestelse og død. De følte seg som fritt vilt.
Kantate BWV 67 Halt im Gedächtnis Jesum Christ
Bare ni dager etter at Bach har fremført Johannespasjonen langfredag 1724, smeller han til med nok et mesterverk fra øverste hylle med komplett ny musikk for første søndag etter påske - med den orginale tittelen "Quasimodogeniti" - hvilket vil si de første åtte dagene fra påskedagen som er starten på påsketiden. For påsketiden er slettes ikke forbi eller vel overstått, snarere lever vi i oppstandelsens rus og kraft.
"Misericordias Domini" 2. søndag etter påske
Kantate BWV 104 "Du hirte Israel, höre"
En kantate på en god og meningsfull søndag i kirkeåret "Misericordias Domini", barmhjertighetens dag - hvor temaet er om hyrden som passer på flokken sin. Begrepet "Hyrde" brukes hundrevis av ganger i bibelen og må tydelig være et helt sentralt ord som viser Jesu sinnelag og lederfilosofi, noe alle oppfordres til å strekke seg etter som en ledermodell - og som inneholder kjerneverdiene barmhjertighet og kjærlighet.
Kommer flere!.
Kommer flere!.
"Søndag jubilate" 3. søndag etter påske
BWV 146 Wir müssen durch viel Trübsal in das Reich Gottes eingehen.
Dagens kantate for 3. søndag etter påske (eller søndag Jubilate - som dagen tre uker etter påske ble kalt -) fra 1726 eller 1728 fra Leipzigårene er en "tungvekter" med et dypt alvor om hvilke trengsler og sorger som må gjennomleves før himmelen åpner seg og gir fred.
Kommer flere!
Kommer flere!
Søndag "Rogate" 5. søndag etter påske
kantate BWV 86 Wahrlich, wahrlich, ich sage euch.
Dagens søndag i kirkeåret har en vakker tittel: Rogate. Søndagene etter påske har alle titler fra første ord i introitus denne dagen. Fra og med første søndag etter påske heter de fortløpende "Quasimodogeniti, Misericordias Domini, Jubilate, Cantate - og Rogate".
Kommer flere!
Kommer flere!
Kristi Himmelfartsdag
BWV 37 kommer 29 mai 2025
Kommer flere!
6. søndag etter påske
Kantate BWV 44 Sie werden euch in den Bann tun
Dagens kantate er skrevet til 6 søndag etter påske, også kalt Exaudi i kirkeåret etter innlednings-ordet i introitus, ble fremført 21. mai 1724 i Bachs første kantatesyklus i Leipzig. Kantaten har samme tittel som BWV 183 som ble skrevet året etter i 1725.
Kantatens tema er trosforfølgelse, og leser man fra teksten i Johannes denne dagen, så ser man hvordan Jesus forbereder hans disipler på det som skal komme. Og fortsatt er verden på stedet hvil!
Kommer flere!
Kommer flere!
Pinsedag
Kantate BWV 34 O ewiges Feuer, o Ursprung der Liebe
Kantate for pinsedag gjør med et trylleslag i åpningen pinsefesten til noe mindre kryptisk enn det som ofte formidles. Hvis selve pinseunderet er at den evige flamme, kjærlighetens kilde, er oss skjenket - "O ewiges Feuer, o ursprung der Liebe" - og at alle mennesker forstår dette underet på sitt eget språk, so just lets party!!
Kommer flerer!
Kommer flere!
Treenighetssøndag
1. søndag etter treenighet
Bachs kantate BWV 75 Die elenden sollen essen
Dagens kantate for første søndag etter treenighet er selve introduksjonen av seg selv som Thomaskantor i Leipzig, og for en fabelaktig musikk han presenterer seg selv bare en uke etter at han kom flyttende til byen med sin familie. 22. mai 1723 ankommer han Leipzig med sitt flyttelass, og allerede søndag 30. mai spiller han opp denne kantaten i Nicolaikirken. En stor anlagt kantate i to deler med fjorten satser - et symbolsk tall i Bachs verden.
BWV 39 kommer 22 juni 2025
Flere kommer!
2. søndag etter treenighet
Kommer flere!
Kommer flere!
Fødselsfesten til døperen Johannes
Kantate BWV 30 Freue dich, erlöste schar
Bachs kantate for feiringen av fødselen til døperen Johannes, er en av hans sene innenfor genren, skrevet til merkedagen 24. juni i 1738. Den er i to deler og har tolv satser, og den ble for det meste basert på "Angenehmes Wiederau" - en sekulær kantate et år tidligere med liberetto av Picander (Christian Friedrich Henrici). I og med dette, er det også spekulert om Picander også er tekstforfatter for denne kantaten for døperen Johannes. BWV 30 kommer 24. juni
Flere kommer!
Flere kommer!
3. søndag etter treenighet
Kantate BWV 21 Ich hatte viel Bekümmernis
Dagens kantate for tredje søndag etter treenighet er av en helt enestående kvalitet og må betraktes som en av Bachs desiderte mesterverk. Likeledes er denne fremførelsen som deles her en av de mest hjerteskjærende vakre, og med gode muligheter for høy "gåsehudfaktor".
Kommer flere!
Kommer flere!
4. søndag etter treenighet
Kantate BWV 185 Barmherziges Herze der ewigen Liebe
Bach komponerte kantaten i Weimar for den fjerde søndagen etter treenigheten og fremførte den første gang 14. juli 1715. I hans tid iWeimar var han ansvarlig for én kantate per måned.
Teksten ble skrevet av hoffdikteren Salomon Franck for anledningen og utgitt i 1715. Han tok med som avslutningskoral den første strofen av Johannes Agricolas salme "Ich ruf zu dir, Herr Jesus Christ".
Kommer flere!
Kommer flere!
5. søndag etter treenighet
Kantate BWV 131 Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir
En kantate fra 1707-1708 fra en 22-23 åring - og over Luthers tyske utgave av salme 130: "Fra det dype roper jeg, Gud, til deg". Kantaten var bestilt til en av kirkene i Mühlhausen, hvor Bach arbeidet på denne tiden. Det indikeres i partituret at det var bestilt av Georg Christian Eilmar, prest i Marienkirche. Til tross for at Bach var organist i Divi Blasii - den andre kirken i Mühlhausen. Bach var involvert også i Marienkirche, det var der de offisielle sermonier fant sted.
Kommer flere!
Maria besøkelsesdag 2 juli
Kantate BWV 147 Herz und Mund und Tat und Leben
Kantaten er i 2 deler og 10 satser, en av de lengre - men også en av de desidert mest kjente. Lengden er dog ikke noe å klage på, det er fabelaktig musikk - og så er prekenen - som ellers i Leipzig på Bachs tid ville vært mellom de to delene - ikke med her. Ofte var de en 1 1/2 times affære med utleggelse av dagens tekst. Og teksten for Maria besøkelsesdag (2. juli) er fra Lukas kapittel 1 om Marias besøk til Elizabeth - som inkluderer "Marias lovsang" (Magnificat). En tekst vært å reflektere over - både i lengde og bredde!
Kantate BWV 10 kommer 2 juli 2025
Flere kommer!
6. søndag etter treenighet
Kantate BWV 170 Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust
Bach komponerte denne kantaten for 6. søndag etter treenighet, og fremførte den for første gang 28. juli 1726. Den tilhører Bachs tredje kantatesyklus i Leipzig.
Det må være noe av det vakreste Bach har skrevet når den rullende pastorale stemningen setter tonen, før altsolisten starter med den vidunderlige teksten "Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust".
Kommer flere!
Kommer flere!
7. søndag etter treenighet
Kantate BWV 187 kommer 3. august 2025
Flere kommer!
Flere kommer!
8. søndag etter treenighet
Kantate BWV 45 Es ist dir gesagt, Mensch, was gut ist
Kantaten er skrevet til 8. søndag etter treenighet, og er del av Bachs tredje kantatesyklus i Leipzig. Kantaten ble første gang fremført 11. august 1726.
Kantatens libretto er av Ernst Ludwig I, Hertug av Saxe-Meiningen, og den starter med et sitat fra det gamle testamentet og Mika 6, 8 - som setter temaet for kantaten klart og tydelig. Den peker også mot denne dagens evangelietekst som er hentet fra Bergprekenen og referer til "På fruktene skal treet kjennes".
Flere kommer!
Flere kommer!
9. søndag etter treenighet
Kantate BWV 105 Herr, gehe nicht ins gericht
Når vi kommer til 9. søndag etter treenighet møtes vi av en "lysende" kantate fra Bachs første år i Leipzig 1723 - og kun fra den åttende uken hans som Thomaskantor. Like "lysende" er det ikke sikkert handelsstanden i hjertet av Sachsen i Tyskland reagerte på dagens tekst om den rike mann og Lasarus - et av de sentrale temaer i Bibelen om kampen mellom Gud og mammon. Brorparten av byens innvånere var regelmessig til gudstjeneste, og det vil si tusenvis som i Bachs tid fikk være tett på hans musikalske tolkninger av kirkeårets temaer.
Kommer flere!.
Kommer flere!
10. søndag etter treenighet
Kantate BWV 102 Herr, deine Augen sehen nach dem Glauben
Kantate for 10 søndag etter treenighet er et musikalsk mesterverk godt nok til å studeres og lyttes til, mens teksten tar oss ut i et landskap som knapt kan kalles en piknik i parken. Den røsker godt i menneskets mulige dårskap og svikefullhet.
Kantate BWV 46 kommer 24. august 2025
Kommer flere!
11. søndag etter treenighet
Bach kantate BWV 179 Siehe zu, dass deine Gottesfurcht nicht Heuchelei sei
Dagens kantate for 11. søndag etter treenighet er fra Bachs første år i Leipzig og fra første kantatesyklus som Thomaskantor og fremført 8. august 1723. Vi skal til en av konsertene med Sir John Eliot Gardiners Bach Cantata Pilgrimage i milleniumsåret 2000 og markeringen av Bachs 250 siden hans død.
Kantate BWV 199 Mein Herze schwimmt im Blut
Bach fremførte kantaten i Weimar slottskirke 12 august 1714. Med noen endringer ble den senere fremført i Köthen og i Leipzig, og som Thomaskantor fremførte han der 8 august 1723 - og da sammen med hans nylige kantate BWV 179 på ellevte søndag etter treenighet. Teksten var av Georg Christian Lehms som var poet og hoff bibliotekar i Darmstadt.
Kommer flere!
12. søndag etter treenighet
Kantate BWV 137 Lobe den Herren, den mächtigen König der Ehren
Dagens kantate for 12. søndag etter treenighet er skrevet i 1725 og først fremført dette året 19. august. Det er en koralkantate basert på den kjente salmen av Joachim Neander med samme tittel som åpningssatsen. Kantaten følger alle versene av salmen, og den som lytter godt finner melodien i alle satsene - enten vokalt eller instrumentalt.
BWV 35 kommer 7. september 2025
Kommer flere!
13. søndag etter treenighet
Kantate BWV 33 Allein zu Dir, Herr Jesu Christ
Som forrige søndags glitrende kantate, er den 13 søndagen etter treenighet duket for nok en koralkantate først fremført 3. september 1724. Kantaten er basert på koralen av samme navn som tittelen, og den er definitivt av de mer ukjente salmemelodiene.
Evangelieteksten for denne søndagen er derimot en av kjernefortellingene i kristendommen om den barmhjertige samaritan, derfor er denne kantaten om kjærlighet.
Kantate BWV 77 Du sollt Gott, deinen Herren, lieben
Dagens kantate for 13. søndag etter treenighet er fra Bachs første år og første kantatesyklus i Leipzig, fremført 22. august 1723.
Teksten er skrevet av Johann Oswald Knauer, og kretser rundt dagens evangelietekst om den barmhjertige samaritan, og det dobbelte kjærlighetsbud - slik åpningskoret starter med:
Kommer flere!
14. søndag etter treenighet
Kantate BWV 78 Jesu, der du meine Seele
Dagens kantate er for 14. søndag etter treenighet, og ble første gang fremført 10. september i 1724 i Bachs andre år i Leipzig. Som forrige søndags kantate er dette også i syklusen av koralkantater. Kantaten er basert på hymnen med samme tittel av Johann von Rist.
Kommer flere!
Kommer flere!
15. søndag etter treenighet
Kantate BWV 100 Was Gott tut, das ist wohlgetan
kantaten for 15 søndag etter treenighet har samme tittel som den tidligere kantate BWV 99, og begge er basert på koralen med samme navn som tittelen av Samuel Rodigast (1674). Det er litt usikkert når den er skrevet, men antagelig er den først fremført i 1734. Den tilhører sådan en av Bachs sene kantater - og han fremførte den også i 1737 og i 1742.
Kantate BWV 99 Kommer 28. september 2025
Kommer flere!
16. søndag etter treenighet
Kantate BWV 95 Christus, der ist mein Leben
Kantate for 16. søndag etter treenighet er fra Bachs første år i Leipzig, først fremført 12. september 1723. Den er skrevet til denne dagens evangelietekst fra Lukas 7, 11-17 hvor Jesus vekker opp en død ung mann i Nain. I Bachs tid var oppstandelsen et reelt håp, hvor døden var en bro fra livets harde virkelighet og lidelse til et evig liv.
Kantate BWV 8 Liebster Gott, wenn werd ich sterben
De fire kantatene for 16. søndag etter treenighet omhandler alle livets slutt og dødens ubønnhørlighet. Gravklokkene er tilstede i de fleste, og ingen tydeligere enn i koralkantatem BWV 8, fra Bachs andre kantatesyklus.
Bach fremførte den for første gang 24. september i 1724. Kantatens tekst er en luthersk hymne skrevet av Casper Neumann rundt 1690. og som Bach brukte i første og siste sats.
Kommer flere!
17. søndag etter treenighet
Kantate BWV 47 Wer sich selbst erhöhet
Dagens kantate for 17 søndag etter treenighet er fra Bachs fjerde år i Leipzig og ble første gang fremført 13 oktober 1726. Det er et apropos at temaet for kantaten lett kan speile tidenes mest dramatiske presidentvalg i USA, hvor evangelitekstens siste vers muligens ikke ble grundig studert i det foregående regimet i det Hvite hus:
Kommer flere!.
Kommer flere!
Mikkelsmesse 29. september
Kantate BWV 19 Es erhub sich ein streit
Årlig feires Mikkelsmesse 29. september, og Bach skrev denne kantaten - som en av tre for denne dagen - i 1726 for feiringen av St. Mikael i Leipzig. Dagen som er dedikert erkeengelen Mikael med sin helt særegne historie.
Mikkelsmess 29. september er høytidsdagen for erkeengelen Mikael. I likhet med en rekke andre helligdager ble den avskaffet i 1770. I 1999 ble den gjeninnført som «Erkeengelen Mikael og alle englers dag».
Kommer flere!
Kommer flere!
18. søndag etter treenighet
Bach kantate BWV 96 Herr Christ, der ein'ge Gottessohn
Dagens kantate for 18. søndag etter treenighet ble første gang fremført 8. oktober 1724 i hans andre kantatesyklus i Leipzig. Koralkantaten er basert på en hymne av Elisabeth Cruciger, den første kvinnelige poet og salmedikter i reformasjonen - som også var en god venn av Luther.
Kommer flere!
Kommer flere!
19. søndag etter treenighet
Kantate BWV 48 Ich elender Mensch, wer wird mich erlösen
Dagens kantate for 19. søndag etter treenighet er fra Bachs første kantatesyklus i Leipzig og første gang fremført 3. oktober 1723. Vi skal til et helt annet utøvermiljø i Flandern i Belgia med Octopus Chamber Choir, Le Concert d'Anvers med dirigent Bart Van Reyn.
Kantate BWV 56 Ich will den Kreuzstab gerne tragen
Denne solokantaten komponerte Bach for 19. søndag etter treenighet og førstegang fremført 27 oktober 1726, hans fjerde år som Thomaskantor - og regnet for å være en del av hans tredje kantatesyklus.
Teksten spiller opp under livet som en reise inn mot land og trygg havn - slik også den mektige avslutningskoralen til Johann Franck gjør.
Kommer flere!
20. søndag etter treenighet
Kantate BWV 49 Ich geh und suche mit Verlangen
Bachs kantate for 20 søndag etter treenighet ble først fremført 3. november i 1726, og regnes som en av hans kantater i tredje kantatesyklus i Leipzig.
Det er en solokantate for bass og sopran med et lite kammerensemble av instrumentalister, noe som skaper en intimitet i uttrykket som passer godt til temaet i kantaten.
Kommer flere!
Kommer flere!
21. søndag etter treenighet
Kantate BWV 109 Ich glaube Herr, hilf meinem Unglauben!
Dagens kantate for 21 søndag etter treenighet er fra Bachs første år i Leipzig, og ble første gang fremført 17 oktober 1723.
Åpningskoret er fra Markus 9, 24 «Jeg tror, hjelp meg i min vantro!», og slik introduseres temaet for kantaten som kretser rundt dualiteten mellom frykt og håp, tvil og tro.
Kantate BWV 98 Was Gott tut, das ist wohlgetan
Kantaten er skrevet for 21. søndag etter treenighet, og første gang fremført 10. november 1726. Denne ble skrevet i hans fjerde år som Thomaskantor, og regnes for å være som del av hans tredje kantatesyklus. Det er en kort kantate med et kammermusikalsk preg og besetning.
Som en sjelden "blomst i kantatefaunaen" avsluttes denne ikke med en koral, men en bassarie.
Kommer flere!
22. søndag etter treenighet
Kantate BWV 115 Mache dich, mein Geist, bereit
Dagens kantate for 22 søndag etter treenighet ble første gang fremført 5 november 1724 og var en del av koralkantate-syklusen i Bachs andre år i Leipzig. Kantaten er basert på hymnen av samme navn som tittelen, skrevet av salmedikter og advokat Johann Burchard Freystein.
Kommer flere!.
Kommer flere!
Reformasjonsdagen 31. oktober
Kantate BWV 80 Ein feste Burg ist unser Gott
En slagkraftig kantate full av militære referanser
På 1600-tallet var det tettere koblinger mellom musikk og krigføring enn i dag. En soldat med fløyte var en klisjé på 1500-tallet. Denne forbindelsen skyldtes delvis metaforer om tro og kamp som ble tonesatt; metaforer som bare nylig hadde blitt metaforiske. På Bachs tid var den tretti år lange krigen nettopp avsluttet – i 1648 – og dette krigstraumet var fortsatt ferskt i alles minne.
Kommer flere!
Kommer flere
23. søndag etter treenighet
Kantate BWV 52 Falsche Welt, dir trau ich nicht
Dagens kantate for 23 søndag etter treenighet er en solokantate for sopran og ble første gang fremført 24 november 1726. Det mest overraskende i kantaten er den instrumentale åpningen med en sinfonia som tilsvarer første satsen i Brandenburgkonsert nummer 1.
Kommer flere!.
Kommer flere!
24. søndag etter treenighet
Kantate BWV 26 Ach wie flüchtig, ach wie nichtig
Dagens kantate for 24 søndag etter treenighet ble første gang fremført 19 november 1724 og er basert på hymnen med samme tittel som kantaten, skrevet og komponert av Michael Franck. Franck var baker, lærer, poet, komponist og protestantisk salmedikter.
Kantate BWV 60 O Ewigkeit, du Donnerwort
Kantaten for 24 søndag etter treenighet ble først fremført 7 november 1723 som del av hans første kantatesyklus i Leipzig. Det er en av Bachs dialogkantater om frykt for døden og håpet om frelse.
De første fire satsene er duetter. Åpningssatsen er en koralfantasi over Johann Rist´s O Ewigkeit, du Donnerwort", og kantaten avsluttes med en firestemmig setting av Franz Joachim Burmeisters koral "Es ist genug"- som inspirerte Alban Berg på 1900-tallet til å innlemme Bachs setting i fiolinkonserten hans "Til minne om en engel".