Kantate BWV 42 for første søndag etter påske

11.04.2021

Kantate BWV 42 Am Abend aber desselbigen Sabbats Dagens kantate er skrevet for 1.søndag etter påske og første gang oppført i Leipzig 8. april 1725, på en dag som opprinnelig i kirkeåret har den spenstige tittelen "Quasimodogeniti" - hvilket vil si de første åtte dagene fra påskedagen som er starten på påsketiden. Vi er tematisk rett inn i disiplenes første møte med Jesus etter oppstandelsen, og de lever i frykt for å få samme skjebne som sin herre og mester - og sørger for stengte dører. Temaet er merkelig nok ofte underkommunisert, for disiplene fryktet for eget liv etter Jesu korsfestelse og død. De følte seg som fritt vilt.

Etter en innledende Sinfonia har det første resitativet fanget denne redselen på en troverdig måte, og dagens utøvere har på en genial måte fått frem den spente uroen som er hentet fra Johannes 20, 19: "Det var om kvelden samme dag, den første dagen i uken. Av frykt for jødene hadde disiplene stengt dørene der de var samlet. Da kom Jesus; han sto midt iblant dem....."

NB! Trykk på lenken (#) for å lytte til kantaten #

For å sjekke mer på Bach in Towns facebookside trykk på lenken her #

Vi skal til et nytt bekjentskap av utøvere som er verdt å nærme seg i deres fortolkninger. Kantaten er innspilt i mai 2020 i St. Stephan i München - i det som har blitt en månedlig konsertserie. 

I 1715 fullførte J. S. Bach sin første syklus av kantater i Weimar. Hans utnevnelse som konsertmester var knyttet til vilkåret at han komponerte en kantate hver fjerde uke for den respektive søndagen. Dette markerte begynnelsen på en intensiv kreativ periode som ble videreført med Leipzig-kantatene. 

I konsertserien "Cantate um 1715", fremføres en Bach-kantate månedlig som hovedverket, i tillegg fremføres en annen barokk-kantate side om side med Bach. I liturgisk bruk gir dette to lesninger for det tematiske rammeverket - på den ene siden evangelieteksten, som Bach brukte som mal for kantaten sin, og på den andre siden en moderne lesing som behandler temaet på en assosiativ måte. Innimellom skaper mindre instrumentale og vokale verk rom for kontemplasjon.


Etter en innledende Sinfonia har det første resitativet fanget denne redselen på en troverdig måte, og dagens utøvere har på en genial måte fått frem den spente uroen .......

Capella Sollertia er et førsteklasses barokkensemble med internasjonalt ettertraktete sangere og instrumentalister under kunstnerisk ledelse av Johanna Soller. Med utgangspunkt i Johann Sebastian Bachs verker danner den sentral-tyske barokkmusikken kjernen i repertoaret for Capella Sollertia. Capella Sollertia søker alltid etter konseptuelle programmer og sammenkoblingen av kjent og fortsatt uoppdaget repertoar.