Inspired by Bach : Emma Kirkby

17.12.2023

"Intet nytt under solen", Bach er og har vært inspirasjonskilde for svært mange skapende mennesker - uavhengig av kunstform og sjanger. Albert Schweitzer mente alt fører til Bach, i forståelsen at Bach var et vendepunkt som alt pekte frem mot før, og alt i ettertid pekte tilbake til. 

Dronningen av barokksang

Den legendariske, britiske sopranen Dame Emma Kirkby, debuterte i London i 1974 og fra første stund ble publikum verden over fengslet av hennes lysende, klare, virtuose stemme. Hun har vært en av tidligmusikkens aller viktigste ambassadører og er ikke minst kjent for sine utallige innspillinger med bl.a. ensemblene The Consort of Musicke, Academy of Ancient Music, London Baroque samt hennes duopartner gjennom mange år, luttenisten Anthony Rooly. I 2000 mottok Emma Kirkby "Order of the British Empire, og i 2007 ble hun tildelt tittelen "Dame Commander of the Order of the British Empire".

"Emma Kirkby has become a legend within the concept of music as beginning not with the singer but with the words. Her name is always and above all associated with pure sound"

Emma Kirkby

Soprano

"Ms. Kirkby, with her pristine voice, perfect diction, and graceful phrasing, reminded us that the primary role of vocal music is to communicate."

— Zachary Woolfe, The New York Observer

Originally, Emma Kirkby had no expectations of becoming a professional singer. As a classics student at Oxford and then a schoolteacher she sang for pleasure in choirs and small groups, always feeling most at home in Renaissance and Baroque repertoire. She joined the Taverner Choir in 1971 and in 1973 began her long association with the Consort of Musicke. Emma took part in the early Decca Florilegium recordings with both the Consort of Musicke and the Academy of Ancient Music, at a time when most college-trained sopranos were not seeking a sound appropriate for early instruments. She therefore had to find her own approach, with enormous help from Jessica Cash in London, and from the directors, fellow singers and instrumentalists with whom she has worked over the years.

Schwalbe & Partners, Inc.

En unik innspilling

Et unikt dokument og en av de fineste Bach-innspillinger med Emma Kirkby sin innspilling av kantate 51 "Jauchzet Gott in allen Landen". Det er en studie i hennes vokale estetikk og fraseringskunst. Sangen skal bare være en forlengelse av hvordan man snakker - så enkelt og så vanskelig!

Trykk på platecoveret for å høre hennes eksepsjonelle tolkning

1. Arie: Jauchzet Gott in allen Landen

Jauchzet Gott in allen Landen!
Was der Himmel und die Welt
an Geschöpfen in sich hält,
müssen dessen Ruhm erhöhen,
und wir wollen unserm Gott
gleichfalls jetzt ein Opfer bringen,
dass er uns in Kreuz und Not
|alle Zeit hat beigestanden,
jauchzet Gott in allen Landen!

2. Resitativ: Wir beten zu dem Tempel an

Wir beten zu dem tempel an,
da Gottes Ehre wohnet,
da dessen Treu, so täglich neu,
mit lauter Segen lohnet.
Wir preisen, was er an uns hat getan.
Muss gleich der schwache Mund
von seinen Wundern lallen,
so kann ein schlechtes Lob
ihm dennoch wohl gefallen.

3. Arie: Höchster, mache deine Güthe

Höchster, mache deine Güte
ferner alle Morgen neu!
So soll für die Vatertreu
auch ein dankbares Gemüte
durch ein frommes Leben weisen,
dass wir deine Kinder heissen.

4. Koral: Sei Lob und Preis

Sei Lob und Preis mit Ehren,
Gott Vater, Sohn, heiligem Geist!
Der woll' in uns vermehren,
was er uns aus Gnaden verheisst,,
dass wir ihm fest vertrauen,
gänzlich verlass'n auf ihn,
von Herzen auf ihn bauen,
dass uns'r Herz, Mut und Sinn,
ihm festiglich anhangen;
drauf singen wir zur Stund:
Amen, wir werd'n's erlangen,
glaub'n wir aus Herzens Grund.

Halleluja, halleluja!

Bach did not compose a Stabat Mater, but he used the musical setting of Pergolesi's Stabat Mater to set Psalm 51 to music. It is not known why he did this. Analysis of the paper and the autograph of the manuscript suggest that it was composed late in his career, probably around 1748.


Sopranlegende Dame Emma Kirkby til Arena i Moss

Konserter i Norge hvor Dowland, Campion og Biber m.fl. stod på programmet i kombinasjon med Barokkanernes serie med Bachs Brandenburgkonserter. En "down to earth" diva som elsket våre fairtrade varer på Kathrines kafé - og signerte tårnrommets vegger på Arena med stor iver.

Sopranen debuterte i London allerede i 1974. Søndag står hun på scenen i Moss, i sesongens siste konsert i rekken av Brandenburger-konsertene med Johann Sebastian Bach sine verker.

– Fra første stund Kirkby sto på scenen, så ble publikum verden over fengslet av hennes lysende, klare og virtose stemme. Hun har vært en av tidligmusikkens aller viktigste ambassadører og er ikke minst kjent for sine utallige innspillinger med blant annet ensemblene The Consort of Musicke, Academy of Ancient Music og London Baroque, forteller Tor Sørby på Arena.

– Emma Kirkbys status og betydning i historien kan sammenlignes med den legendariske pianisten Glenn Gould. De skapte grensesprengende fortolkningskunst på hver sin måte, men til forskjell fra Gould finnes ingen eksentriske Divanykker å spore hos Kirkby, mener Sørby.

 - Fra Moss avis 28.04.2011 

Emma Kirkby: The Unsung Heroine The South Bank Show

En dokumentar i seks deler/klipp:

A documentary about my favorite singer, Dame Emma Kirkby, the artist who almost single-handedly changed the way we listen to voices in early music. Her pure soprano features on almost 200 studio recordings and she is well known to almost every admirer of medieval, renaissance and baroque music for her beautiful voice and amazing artistry. The show features works of Henry Purcell, Johann Sebastian Bach, George Frideric Handel, Jean-Baptiste Boësset, Claudio Monteverdi, Hildegard Von Bingen and John Dowland.