Tidsreise med Bach med Liv Hilde Klokk-Bryhn som spiller på en fiolin fra Bachs tid - og det skjer på en lystgård fra Bachs tid

21.05.2021

Bachs partita nr. 1 i h-moll BWV 1002 - Lørdag 4. september kl. 21.00 på Torderød gård / Liv Hilde Klokk-Bryhn - fiolin / Alf van der Hagen - tekst og lesning

Sonater og partitaer BWV 1001 - 1006 «Sei Solo. a Violino senza Basso accompagnato.» er seks verk av Johann Sebastian Bach for fiolin solo uten akkompagnement. Hele samlingen blir presentert på én dag, med seks ulike solister, hvorav tre av dem fremføres i duoformat, og seks forfattere skriver en tekst og leser på konsertene - på seks forskjellige steder. Som nest siste konsert i rekken av seks, blir denne på en totalt nyrenovert lystgård fra 1758-60.

Et unikt prosjekt - Once in a lifetime - Billettlenke

Liv Hilde Klokk-Bryhn er en norsk fiolinist i toppsjiktet. Hun er utdannet ved Barratt Due musikkinstitutt og ved Hochschule für Musik Hannes Eisler og Edsberg Musikinstitut i Stockholm. Som solist har Liv Hilde vunnet priser og spilt med flere av de norske såvel som utenlandske orkestre. Da hun spilte Brahms fiolinkonsert med Trondheim symfoniorkester skrev en av anmelderne: «Det var noe med konsentrasjonen hos Liv Hilde Klokk. Posituren røpet en egen bestemthet allerede før hun begynte å spille, og det manifesterte seg virkelig i selve spillet også. Man ble ikke bare lytter, men levde med i selve framføringen.»

I 2006 stiftet Liv Hilde DuoTaus sammen med cellisten Torun Stavseng. Duoen vant Ungdommens musikkmesterskap og turnerte i Skandinavia og Sør-Europa. I 2016 startet de sammen med bratsjist Ida Bryhn TrioTaus, som allerede har spilt på flere norske festivaler og har utstrakt turnévirksomhet. I 2007 ble Liv Hilde Klokk medlem i Oslo strykekvartett. Gruppen fikk Spellemannprisen 2013 for beste klassiske album for innspillingen «Schubert Connections». Liv Hilde har både sammen med Oslo strykekvartett, Det Norske Kammerorkester og alene gjestet de fleste norske festivaler samt en rekke festivaler i Europa forøvrig og konsertserier som Wigmore Hall, Carnegie Hall og Beaux-Arts Brüssel med bl.a. Lawrence Power, Torleif Thedéen, Lars Anders Tomter, Anne Gastinelle. Liv Hilde har også vært med på å grunnlegge Oslo Quartet Series. 

Liv Hilde har erfaring som konsertmester og spillende leder i ulike kammerorkestre og symfoniorkestre i hele Skandinavia.

Hun spiller på en Thomas Balestrieri fra 1759 generøst lånt ut av Sparebankstiftelsen DnBNOR, Dextra Musica.

Trykk på bildet for å se & høre Liv Hilde spille fra Partita nr. 3

"Da jeg var 14, sa et klokt menneske til meg at man bør bli musiker kun hvis man ikke kan la være. Det tok jeg til meg - og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke kunne la være. Musikken har hatt en nådeløs tiltrekningskraft på meg fra jeg var veldig liten, musikken gir meg noe - nesten som en rus - som jeg ikke kan finne noe annet sted"

Liv Hilde Klokk-Bryhn

Bach renskrev manuskriptet i 1720 under sin tid som kapellmester i Köthen, samme år som Moss ble Norges 12 by - og slik var by og verk 300 år i 2020.

Man går ut i fra at at i det minste noen av stykkene stammer fra tidlige versjoner som ble skrevet i Weimar, mellom 1708 og 1717. Stilkritiske analyser viser at alle komposisjonene ble skrevet mellom 1714 og 1720 og tilslutt renskrevet og samlet i et hefte.

I dette opptaket spiller Liv Hilde fra partita nr. 1 sammen med Bjarne Magnus Jensen Allemande & Double og lar disse satsene etterhvert sømløst smelte sammen. Opptaket her, og Liv Hildes versjon av preludio fra partita nr. 3 - er begge hentet fra Det Norske Kammerorkesters 24 luker med Bach i adventskalenderen 2020.

Forfatter Alf van der Hagen

Av prosjektets seks forfattere er Alf van der Hagen også en av de dedikerte og kunnskapsrike Bachianere. Til Rygge kirke kommer han med en tekst som del av konseptet "Tidsreise", og Oktober forlag presenterer han slik:

Alf van der Hagen (f. 1962) var medredaktør i Vagant 1988-1994, redaktør i NRK Kritikertorget 1990-1995 og i De Norske Bokklubbene 1996-2003, og ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Morgenbladet 2003-2012. I 1994 utkom samtalebiografien En annen Mykle, og i tidsrommet 1993-2000 utga han intervjubøkene Dialoger 1-3. For Dag Solstad. Uskrevne memoarer (2013) mottok Alf van der Hagen Kritikerprisen for beste sakprosabok, og for Kjell Askildsen. Et liv (2014) ble han nominert til Brageprisen. I 2016 utkom Leseren. En samtale med Henning Hagerup, og i 2018 Marvin Halleraker. Satiriker med helvetesangst, begge til strålende kritikker. Suzanne Brøgger. Alltid brennende er Alf van der Hagens ellevte samtalebok og den sjette i sjangeren «uskrevne memoarer».

Torderød gård, Jeløy og byens flotteste 1700tall bygning

Torderød gård på Jeløy er byens og distriktets flotteste 1700-talls bygning. Huset og parken ble anlagt som lystgård for trelasthandler David Chrystie den eldre i årene 1758 - 60.

David Chrystie den eldre (1729 - 96) bygde den vakre bygningen som står på Torderød i dag. Han overtok gården etter faren, Andreas, ca. 1756. David Chrystie rev den gaml bebyggelsen på Torderød, og i årene 1758 - 60 bygde han den nåværende Torderød gård. Gården hadde den gang en flott beliggen- het med vakker utsikt over Værla og Sundet. David Chrystie var gift med den vakre Sophie Elisabeth Thaulow (1739 - 79). Hun var datter av Anne Cathrine Tyrholm og generalveimester Hans Henrik Thaulow.

Fra tekst av Arnulf Johannessen - Moss historielag

Arena, Moss kirke- og kultursenter i samarbeid med Moss 2020 / House of Foundation / Moss bibliotek / Moss by- og industrimuseum - og med støtte fra Norsk kulturråd og Moss 2020